-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:46367 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:739

در آيه 11 سوره رعد منظور از ( له معقبات من بين يديه من خلفه ... ) چيست ؟
آراي مفسران درباره ي كلمه ي ( ( معقبات در آيه 11سوره ي رعد ( له معقبات من بين يديه و من خلفه ... ) يكسان نيست. خلاصه ي نظرات ايشان چنين است : 1 .گروهي ، از جمله محمدجواد مغنيه و ديگران ، معتقدند كه منظور از آن ، حواس و غرايز انسان است كه از جهات گوناگون ، انسان را احاطه كرده اند از او صيانت مي كنند؛ مثل ادراك ، كه انسان به وسيله آن ، خير را از شر باز مي شناسد، و مثل چشم ، كه انسان به كمك آن ،طريق سلامت را آگاه مي شود .بنابراين ، حرف ( ( من ) ) به معناي ( ( با ) ) است ؛يعني حفظ اين غرايز به امر خدا و ناشي از دستور او است . به نظر اين ها، اين راي گرچه از دلالت لفظي آيه دور است ، ولي با واقع منطبق است ، ( مغنيه ،محمدجواد : تفسير الكاشف ، ج 4، ص 385 ) . 2 .علامه طباطبايي و برخي ديگر، معتقدند كه مراد از آن ، ملايكه اند كه نگهبانان انسان به شمار مي آيند؛زيرا احاطه ي انسان با يك سلسله عوامل جسماني و آثارشان و عوامل روحي و نفساني و احوال آن ها از يك طرف و بقا و استمرار و فساد و هلاكت اين ها از طرف ديگر، در حقيقت امر خدا به شمار مي آيند .اين ملايكه به دستور خدا، مسووليت حفاظت از اين امر خدايي را بر عهده دارند .با اين معنا، ارتباط آيه با فقره ي بعدي هم روشن مي شود؛ زيرا، معنا چنين مي شودكه خداوند اين ( ( معقبات ) ) را قرار داده است ، تا ( ( سنت ) ) او حفظ شود .مگراين كه خود مردم آن را دگرگون بكنند، ( ترجمه الميزان ، ج 11، ص 477 وتفسير ابن كثير، ج 2، ص 503، چاپ بيروت ، دار المعرفه و طوسي ، التبيان ،ج 6، ص 266، چاپ نجف ، مكتبه الامين و تفسير بيضاوي ، ج 1، ص 503،چاپ بيروت ، دار الكتب العلميه و تفسير شريف لاهيجي ، ج 2، ص 582،شركت سهامي چاپ انتشارات كتب ايران و تفسير منهج الصادقين ، ج 5، ص 95، نشر كتابفروشي اسلاميه ) . 3 .از ابن عباس و ضحاك ، روايت شده است كه مقصود از آن ، پادشاهان كافرند كه گمان مي برند نگهبانانشان ايشان را ازخداي تعالي نگه خواهد كرد، ( جرجاني : تفسير گازر، ج 5، ص 63، نشر مهرآيين ، سال 1377 ش ) . نكته ي قابل توجه اين است كه احاديث نقل شده ازايمه ي اطهار ( ع ) ، از بين اين اقوال ، قول دوم را بيش تر تاييد مي كنند؛ زيرا درروايات آمده است كه براي انسان ، موكلاني از ملايكه هست كه اعمال او راهر روز يادداشت و به خداوند عرضه مي كنند؛ بنابراين مقصود از ( ( معقبات ) ) همان ملايكه اند كه پشت سر يك ديگر در حر كنند و جوانب انسان را احاطه كرده اند، ( تفسير برهان ، ج 2، ص 283 و نهج البلاغه ، ترجمه شهيدي ،كلمات قصار، جمله 201 ) ;

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.